Op dinsdag 26 juni werden de IDleaks Awards 2018 uitgereikt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tijdens de avondshow werd de Hoogvlieger Award toegekend voor de beste campagne van een goed doel van Nederlandse bodem aan Stop Weeshuistoerisme van het Better Care Network Netherlands. BCN is een koepelorganisatie van 8 kinderorganisaties waaronder Kinderperspectief, UNICEF, Wilde Ganzen en SOS Kinderdorpen.
Op sociale media wordt al meer dan een halfjaar aandacht gevraagd voor de kwestie met #StopWeeshuistoerisme en #goodintentionsbadidea. Stop Weeshuistoerisme is dit jaar het antwoord op de vraag van IDleaks Welk goede doel heeft de eerlijkste reclame?
Er werd ook een Vlieg in het Oog Award uitgereikt voor de slechtste campagne. IDleaks wil met deze twee awards eerlijke en genuanceerde reclame van goede doelen stimuleren. Reclamebeelden zoals een bol hongerbuikje, een vermagerd weeskind en een vlieg in het oog, geven volgens de organisatie een eenzijdig beeld over ontwikkelingslanden. IDleaks Awards worden uitgereikt aan de minst en meest stereotyperende campagnefilmpjes over ontwikkelingssamenwerking.
Kinderperspectief feliciteert de campagneleiders met de Hoogvlieger Award!
Ook na deze award heeft het stoppen van weeshuistoerisme onze aandacht. Wil je hierover meer zien en lezen, klik dan op de volgende link:
Better Care Network Netherlands
en op You Tube staat dit filmpje:


Celine Verheijen van Defence for Children: “Vrijwilligerswerk in weeshuizen werkt misstanden in de hand. Dat komt omdat vrijwilligers geld meebrengen. Dan ontstaat er een verdienmodel. Er zijn tal van voorbeelden van malafide praktijken in weeshuizen waar kinderen voor geronseld worden bij arme gezinnen. De omstandigheden in deze weeshuizen worden bewust slecht gehouden zodat toeristen blijven betalen. Hierdoor groeien kinderen onnodig op in weeshuizen. Met enorme schadelijke gevolgen.”