Persbericht Kwikstart en Alles Oké? Supportlijn

PERSBERICHT

Extra steun voor jongvolwassenen die er alleen voor staan

7 december 2021 – Voor jongvolwassenen zonder netwerk is het belangrijk dat ze naast praktische hulp ook steun kunnen krijgen bij mentale issues. “Jongvolwassenen die er alleen voor staan krijgen veel op hun bordje. Met deze samenwerking bieden we ze extra steun bij eventuele emotionele problemen”, zegt Martine Tobé, directeur van Stichting Kinderperspectief en initiatiefnemer van de Kwikstart app. Roline de Wilde, directeur van De Kindertelefoon en initiatiefnemer van de Alles Oké? Supportlijn vult aan: “We vinden het heel belangrijk dat juist deze jongvolwassenen weten dat ze bij ons terecht kunnen. We bieden ze gratis support als het even niet zo lekker gaat.”

Kwikstart App
Kwikstart is een app en een website voor jongvolwassenen met informatie die nodig is om op eigen benen te staan. Denk aan het aanvragen van een zorgverzekering, DigiD, of een urgentieverklaring voor een nieuwe woning. Zeker als je gebruikmaakt van jeugdhulp is dat cruciaal, want op je 18de val je ineens niet meer onder de Jeugdwet. De app is speciaal bedoeld voor jongvolwassenen die geen netwerk om zich heen hebben van ouders, verzorgers of familieleden. Het idee voor de app kwam van een jongere zelf. Die vond het jammer dat de informatiemap die hij van de jeugdhulpinstelling kreeg na een jaar verouderd was. Hij vroeg zich af of er geen digitale versie van kon komen.

Samenwerking
Via Kwikstart kunnen gebruikers landelijke en lokale overheidsinformatie raadplegen. Kwikstart benoemt bijvoorbeeld wat je kunt doen als je een schuld hebt of wanneer je woonruimte zoekt. De app gaat niet over wat deze uitdagingen emotioneel met je kunnen doen. Bas Rodijk, projectleider van Kwikstart: “Het is een bewuste keuze om de app praktisch in te steken. Maar onze doelgroep heeft ook wel eens behoefte aan een luisterend oor. De vrijwilligers van de Alles Oké? Supportlijn hebben samen inmiddels ruim 10.000 gesprekken gevoerd met jongvolwassenen. Zij weten precies wat er bij deze doelgroep speelt en hoe ze daarbij support kunnen bieden”.

Praten lucht op
Iedereen tussen 18 en 24 jaar kan terecht bij de Alles Oké? Supportlijn. Het contact is gratis, anoniem en je zit nergens aan vast. De getrainde vrijwilligers spreken gemiddeld 50 jongvolwassenen per dag, via chat of telefoon. Soms zijn ze op zoek naar een concrete oplossing voor hun probleem. Maar het komt ook vaak voor dat ze gewoon hun verhaal kwijtwillen aan iemand die luistert zonder te oordelen. De lijn is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur. De chat is bereikbaar via www.allesoke.nl en bellen kan naar 0800-0450.

Klik hier voor de pdf van dit persbericht.

——————————————-

Voor de redactie

Contactinformatie
Alles Oké? Supportlijn, Jetta Roozeboom, Communicatie & pr
T: 06-29347350, E: jetta.roozeboom@allesoke.nl
www.allesoke.nl

De Alles Oké? Supportlijn is onafhankelijk en is geïnitieerd door De Kindertelefoon. De lijn wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Graag onze naam correct gebruiken: we heten ‘De Alles Oké? Supportlijn‘ niet ‘Supportlijn Alles Oké?’ en we zijn ook geen ‘hulplijn’.

Stichting Kinderperspectief, Bas Rodijk, Projectleider Kinderperspectief, Kwikstart.
T: 06-55855823, E: brodijk@kinderperspectief.nl
www.kwikstart.nl

Menu
Translate